Børnehuset

Thorsager Børnehus

Thorsager Børnehus består af en vuggestue med 32 børn og en børnehave med mellem 50-65 børn. Børnehuset er en integreret del af Thorsager Skole og Børnehus. Børnehuset har sin egen afdeling i store lyse lokaler, og er opdelt i vuggestue og børnehave.
Vuggestuen har egen legeplads med låge til børnehavens legeplads og børnehaven har egen legeplads med låge til skolens/SFO'ens legeplads. Legepladserne byder på motoriske udfordringer i form af klatreredskaber, gynger, rutsjebane m.m. og områder med ”skov”beplantning, bålsted og høns. Nabo til Thorsager Skole og Børnehus er Thorsager-hallen samt boldbaner, som vi har rig mulighed for at bruge. Nærområdet byder desuden på Thorsager Rundkirke, en lavvu nede ved bækken, skovområder mm.

Struktur
Vi er fleksible og vores mål er at have plads til alle børn, der ønsker pasning i Børnehuset. Børnene er opdelt i følgende grupper:

Vuggestuen er for børn fra 6 måneder til 3 år. Det meste af dagen er børnene fordelt på tre stuer; Blæksprutten, Søstjernen og Muslingen. Der åbnes og lukkes samlet i vuggestuen.

Børnehaven er for børn fra 3 til ca. 6 år. Det meste af dagen er børnene fordelt på tre grupper; Pindsvinene og Harerne for de ca. 3-4 årige og Ørnene for den ældste årgang. Der åbnes og lukkes samlet i børnehaven.

Dagligdagen i vuggestuen
06.30-07.00 Vuggestuebørnene møder ind/spiser/leger i Blæksprutten.
07.30-10.30 Lege ude/inde /i hallen – spontant/planlagt. Kl. 8.30 spiser vi en formiddagsbolle og får en tår vand.
10.30-11.00 Samlingsstund med sang og bevægelse
11.00-14.00 Spisning og middagssøvn
14.00-17.00 Eftermiddagsmad og lege ude/inde - der lukkes i vuggestuen.

Dagligdagen i børnehaven
06.30-07.30 Børnehavebørn møder/spiser/leger i Pindsvinenes område ved køkkenet.
07.30-11.00
Børnehavebørnene går i deres grupper og leger ude/inde/i hallen - spontant/planlagt. Kl. 8.45 bliver børnene tilbudt en bolle og opfordret til en tår vand.
11.00-11.40 Fælles oprydning, derefter samlingsstund i grupperne.
11.40-12.10
Spisning i grupperne - de første 5 minutter er stilletid.
12.10-14.00 Middagssøvn eller leg på legepladsen.
14.00-17.00 Eftermiddagsmad/leg/afhentning – der lukkes i Pindsvinenes område eller på legepladsen.