SFO'en

Thorsager SFO er en fysisk integreret del af Thorsager Skole og Børnehus’ indskoling. Børnene benytter de samme garderober og har base i fællesrummet, som ligger midt i huset og som er hjertet i Thorsager Skole og Børnehus.

Fællesrummet er et lyst og venligt lokale, hvor der er plads til at være mange sammen, men også mulighed for fordybelse og nærvær i små hyggelige kroge, som er indrettet med plads til kreative sysler, spil og leg i mindre grupper. Indretningen er fleksibel og kan hurtigt tilpasses aktiviteterne. I den ene ende har vi en scene med mulighed for udklædning, teater, dans og optræden. Der er storskærm, hvor vi kan samles om en god film eller se børnenes egne produktioner på iPad. Foran scenen står tre rummelige hyggeøer med plads til at læse og hænge ud. I fællesrummet finder du også vores hyggelige spisekrog, som ligger ved siden af vores køkken, hvor vi kan bage og lave mad. I forbindelse med fællesrummet ligger vores værksted, hvor vi kan male, og arbejde i ler og træ og musiklokalet, hvor vi danser og leger med instrumenter. Vi bruger også indskolingens klasseværelser i SFO. Her har børnene plads til fri leg med f.eks. dukker, klodser, og biler. Et af lokalerne har vi indrettet med masser af LEGO, som børnene kan benytte både på egen hånd og i forbindelse med fælles aktiviteter.
Hver uge tager vi børnene med i hallen, hvor der er rig mulighed for boldspil og fælleslege. Biblioteket ligger tæt på SFO og her kan vi gå hen og fordybe os i bøgernes verden.

Thorsager SFO er for indmeldte børn fra 0.-3. klasse. Vi har ca. 80 indmeldte børn samt enkelte ældre børn, som benytter sig af muligheden for at blive passet om morgenen.  SFO’en er en del af skolen. Alle medarbejdere i SFO har timer i skolen og pædagoger og lærere indgår i fælles teams om børnenes trivsel, udvikling og læring.

SFO’en er stedet, hvor børnene efter en arbejdsdag i skolen har fritid og rum til frie aktiviteter. Vores pædagogiske fokus er at skabe rammer, som både tilgodeser de børn, som har brug for at kunne udfolde sig frit med masser af plads og fysisk aktivitet, og de børn, som har brug for ro og nærvær.

I SFO i Thorsager Skole og Børnehus er der masser af plads ude og inde. Det giver børnene mulighed for både at lege selv uden voksenovervågning og mulighed for aktiviteter med voksne. De voksne ved ikke altid, hvor barnet er, men børnene ved altid, hvor de kan finde en voksen.

Vi prioriterer den frie leg, hvor børnene udvikler deres fantasi og sociale kompetencer. Vi arbejder gennem støtte og guidning med at udvikle børnenes evne til at indgå i relationer, finde handlemuligheder og håndtere konflikter.

Børnene, der møder ind i SFO’en mellem 06.30 og 07.30, tilbydes morgenmad. Herefter er der leg og hygge til 7.50, hvor vi rydder op og går i klasserne.  I SFO starter eftermiddagen altid ude, så børnene efter en dag i skolen får luft, lys, albuerum og ro til ører og hoved. Børnene får serveret et lille mellemmåltid på legepladsen, og så er de klar til eftermiddagen. Aktiviteterne i SFO tilpasses årstiden og vejret, men vi er ude, når det kan lade sig gøre at være ude.

Fra mandag til torsdag tilbyder vi en aktivitet ude og en aktivitet inde, som en voksen sætter i gang og deltager i, og som børnene frit kan vælge til. Aktiviteterne kan være planlagte eller opstå spontant med udgangspunkt i f.eks. børnenes ideer og vejret. Når vi oplever et pædagogisk behov, opretter vi også aktiviteter for grupper af børn, hvor vi understøtter børnenes valg.

Aktiviteter fremgår af tavlen i SFO. De bærer præg af, at hvad der sker i SFO og hvilke voksne, der er til stede. Vi vægter spontanitet og griber børnenes ideer og behov.