Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier

Værdier i Børnehuset

Vi har i Børnehuset nogle værdier, som danner grundlag for den måde, vi indretter vores institution og vores pædagogiske arbejde på.

Børns trivsel og udvikling afhænger af de vilkår, vi giver dem
Vi tror på, at alle mennesker indeholder forudsætning og ressourcer til at udvikle sig til hele og velfungerende mennesker. Børn har brug for at vide, at vi holder af dem og værdsætter dem. Børn har brug for et miljø, der er varmt og kærligt, og hvor de voksne respekterer dem uden nødvendigvis altid at acceptere, det de gør. Børn har brug for at udvikle sig i deres eget tempo med en voksenstøtte, der hverken er for meget eller for lidt. Børn har brug for kompetente voksne, der ser og hører alle børn og forstår alle facetter af deres udtryk.

Alle børn er unikke
Alle børn er noget ganske særligt, og alle børn er lige værdifulde. De skal alle ses og respekteres som de enestående personligheder, der er. Børn skal mødes af voksne, der ser deres potentialer, fokuserer på deres stærke sider og hjælper dem med det, de har svært ved. Vi tror på at børn, der mødes med respekt, lærer at respektere andre. Vi tror på at børn, der bliver forstået, lærer at forstå andre.

Alle børn kan og vil
Børn har brug for at få ansvar. Børn udvikler sig og lærer nyt, når de bliver mødt med troen på, at de kan. Børn kan mange ting, og de har brug for voksne, der tror på, at de kan. Børn har brug for at blive mødt med en forventning om, at de gør deres bedste, men ind imellem kan de presses til at gøre lidt mere end de umiddelbart tror, de kan. Når børn får ansvar, føler de sig værdsat og betydningsfulde. Børns selvtillid vokser, når de mærker vores tro på deres evner. Vi tror på, at børn, der mødes med tillid, bliver tillidsfulde. Vi tror på, at børn, der møder forventning om ansvar, bliver ansvarlige.

Alle børn udvikler sig gennem leg – leg er læring
Børn leger, fordi det er sjovt. Vi tror på legen, med de rette betingelser kan indeholde alle de elementer, der er nødvendige for en sund og positiv udvikling. Legen er et socialt samspil, der udvikler børnene følelsesmæssigt, sprogligt, motorisk og intellektuelt. Legen lærer børnene at leve sig ind i andre menneskeres tanker og følelser. Den lærer dem evnen til at forhandle, gå på kompromis og øve indflydelse. Legen udvikler fantasi og kreativitet i tanke og handling, og den styrker såvel selvtillid som selvværd. Legen er rammen om de tætte relationer og de fælles oplevelser. Dette er vejen til livsglæde.

Alle børn har brug for tid
Børn har brug for lange ubrudte forløb, hvor der er mulighed for fordybelse, og hvor tiden ikke eksisterer. Den verden, vi lever i, er stresset og styret af tiden, som vi hele tiden synes er for kort. Børn har brug for at blive skånet for et unødigt tidspres. Tidspres fremmer stress. Stress hæmmer børns udvikling, fordi koncentration og opmærksomhed bliver dårligere. Børn, der ikke lærer koncentration og opmærksomhed, bliver dårligere. Børn, der ikke lærer koncentration gennem leg, kan få svært ved at koncentrere sig senere.