De styrkede lærerplaner indledning

I det offentlige rum er der ofte en opfattelse af, at det pædagogiske personale i et dagtilbud passer børn, at vi sørger for barnets basale sikkerhed, når mor og far er på arbejde. Det er også en meget vigtig del af vores arbejde, men vi vil mere end det.

Som pædagogisk personale har vi en intention, en hensigt med vores virke - vi vil noget med børnene. Vi vil vise børnene på vej – guide og føre an med øje for såvel det enkelte barns samt hele børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse i et trygt socialt fællesskab. Et virke for børnenes bedste som også betyder, at vi skaber tid og rum til at børnenes lege og begyndelser, kan udfolde sig. Denne opfattelse af vores pædagogiske praksis indbefatter at børnene er i et stimulerende miljø, hvor de får vist- og gør sig erfaringer med fænomener fra deres omverden sideløbende med, at vi fordrer børnenes umiddelbare leg og plads til at være.
Vi tilstræber nemlig at skabe det bedst mulige børneliv i Thorsagers Børnehus. Med denne faglige ambition for øje og som et praktisk anvendeligt arbejdsredskab, har vi udviklet vores egen styrkede pædagogiske læreplan.
Rammen for at udarbejde den pædagogiske læreplan er dagtilbudsloven og dens overordnede formålsbestemmelse samt den tilhørende bekendtgørelse. Loven og bekendtgørelsen er udfoldet i publikationen: Den styrkede pædagogiske læreplan og rammer og indhold.

Nedenfor følger læreplanen. Dennes første del er det pædagogiske grundlag, som indeholder elementerne: barnesyn, dannelse og børneperspektiv, leg, læring, børnefællesskaber, pædagogisk læringsmiljø, forældresamarbejde, børn i udsatte positioner og sammenhænge.
Via disse elementer defineres vores teoretiske og praktiske syn på det pædagogiske arbejde i Thorsager Børnehus. I forlængelse af det pædagogiske grundlag følger to afsnit der dels omhandler inddragelse af lokalsamfundet samt dels forholder sig til det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø.

Anden del af læreplanen består af læreplanstemaerne, hvilke er: personlig alsidig udvikling, social udvikling, kommunikation og sprog, krop, sanser og bevægelse, natur, udeliv og science, kultur, æstetik og fællesskab. Vores fortolkning og bearbejdelse af temaerne vil længere nede præsenteres.

I første omgang slår vi ring om det pædagogiske grundlag og de to tillægsafsnit.
Efter en kort præsentation af elementerne i det pædagogiske grundlag samt de to ekstra afsnit, fremsættes eksempler på, hvordan der arbejdes med disse i det pædagogiske personales dagligdag med børnene. Dvs. at der efter hvert afsnit præsenteres 3-6 pinde med hverdagseksempler og herefter 2 praksisfortællinger med situationer fra hverdagen, der tilsammen har til formål at give et indblik i den pædagogiske praksis i Thorsager Børnehus.

Med venlig hilsen,

Personalet i Thorsager Børnehus