Lektier har en positiv effekt på børnenes læring, hvis den er en del af god og meningsfuld undervisning. I Thorsager Skole og Børnehus ser vi lektier som en værdifuld del af barnets skolegang og læring.
I indskolingen vil lektier primært være træningsopgaver vedr. læsning og matematik
På mellemtrinnet kan lektier også være løsning af opgaver og forberedelse af undervisning i alle fag.
Forældre og elever kan se lektierne i Aula - Min Uddannelse
Det er lærernes ansvar at:
- Tilpasse lektierne efter elevernes alder, evner og faglige niveau
- Gøre formålet med lektien tydelig for eleverne
- Fortælle eleverne, hvordan lektien skal laves og hvornår og hvordan den skal afleveres
- Sørge for, at eleverne er i stand til at løse opgaven på egen hånd.
- Sætte en øvre grænse for, hvor længe eleverne samlet i fagene skal arbejde med lektierne
- Give eleverne feedback på opgaverne. Det kan være i form af inddragelse af opgaverne i undervisningen, individuel feedback m.m.
- Orientere forældrene om forventninger til lektier i klassen.
- Sørge for, at elever og forældre kan orientere sig om lektierne i Aula – Min Uddannelse
Det er forældrenes ansvar at:
- Skabe gode rammer for lektielæsningen
- Støtte og opmuntre barnet i lektielæsningssituationen
- Tage kontakt til læreren, hvis lektierne er for svære, for lette eller uoverskuelige for barnet.
September 2019